JAC MARIS

BIOGRAFIE.

Jac Maris is geboren op 21 februari 1900 in het Duitse Maagdenburg, als zoon van Jacob Maris (1876-1947) en Ida Wittkowsky (1878-1951). Hij is de kleinzoon van Jacob Maris (1837-1899), de bekende landschapsschilder van de Haagse School (zie stamboom onder). Al jong wilde hij kunstenaar worden en zo ging hij op veertienjarige leeftijd in Kleef, waar hij toen vlakbij woonde, in de leer bij de beeldhouwer Achilles Moortgat.
In 1917 verhuisde de familie Maris naar Nijmegen.


Jac was inmiddels begonnen aan een serie omzwervingen die hem in Düsseldorf brachten, waar hij de academie bezocht, in België en in Engeland. Tussen de reizen door was hij in Nijmegen, waar hij in 1923 in het huwelijk trad met Wilhelmina Vermeer. Drie jaar later, in 1926, vestigde hij zich in Heumen, waar hij het Blokhuis huurde, het huidige ateliermuseum. Hij creëerde er een rijk oeuvre in hout, keramiek, kunststeen en natuursteen.

Buiten de regio.

Sinds 1928 manifesteerde Jac Maris zich ook buiten de regio.
Hij exposeerde vanaf dat jaar met kunstenaarsvereniging Sint Lucas in het Amsterdamse Stedelijk Museum, was lid van Maatschappij Rembrandt, van de Limburgse kunstkring en hij nam deel aan de overzichtstentoonstelling van Nederlandse kunst in het Rijksmuseum in 1939/40.

Hij presenteerde zich met bustes van bekende personen als Vondel en liet zich inspireren door abstracte begrippen als Troost en literaire werken als Dante’s Divina Commedia.

Als religieus kunstenaar kreeg Jac Maris vele contacten in het katholieke milieu hetgeen er mede toe leidde dat hij zich, in 1938, bekeerde tot het katholicisme.

In de jaren dertig-veertig-vijftig maakte hij vele heiligenbeelden en andere sacrale werken voor de Maria Geboortekerk, de Christus Koningkerk, de Dominicuskerk en het Albertinum te Nijmegen en voor kerken in Heumen, Molenhoek, Sevenum, Herten, Silvolde en Arnhem.
Hij ontwierp een kruisweg in faience-relief voor de kruiswegparken van Bergharen en Dokkum, de laatste in opdracht van Titus Brandsma.

Religie.

Na de Tweede Wereldoorlog kreeg Maris, als oud-verzetsman, diverse opdrachten voor oorlogsmonumenten. De bekendste zijn het Airborne-monument in Oosterbeek en in Nijmegen het monument op Plein 1944 en de Jan van Hoofgedenksteen op de Waalbrug.
Oorlogsgedenktekens van zijn hand vindt men ook in Heumen en in Gennep.

Jac Maris exposeerde van 1946 tot 1949 met de Gemeenschap Beeldende Kunstenaars Nijmegen. In 1955 werd hij lid van Scheppend Ambacht Gelderland, een vereniging van ambachtslieden en kunstenaars, waarbinnen hij zeer actief was. Hij maakte tien jaar deel uit van het algemeen bestuur, samen met zijn vrienden Jan Brinkhoff, Jan van Doorn en Wim van Woerkom en nam deel aan vele exposities.
Dankzij SAG kon hij in 1957 zijn faience exposeren op de Handwerksmesse in München, waar hem een gouden medaille werd toegekend, en vertegenwoordigde hij in 1961 de provincie op de Gelderlandweek in het Engelse Scarborough.

Jac Maris

De laatste decennia...

De laatste decennia van zijn leven bleef Maris bijzonder productief. Hij werkte voor particulieren en overheid. Niet alleen in Nijmegen, maar overal in den lande vindt men zijn gevelreliëfs en vrijstaande sculpturen terug. Zijn meest geliefde onderwerpen waren het dier en de mens.Dat laatste resulteerde in vele elegante vrouwen­figuren, mythische prinsessen, waarmee hij nog als tachtigjarige een ode bracht aan de vrouw.

Maris was ook een fervente bewonderaar van het paard, dat hij vele malen uitbeeldde: van het krachtige bonkige ros in het oorlogsmonument te Gennep tot het latere gestileerde slanke paard van Don Quichotte in Malden. Naarmate hij ouder werd, verjongde zich zijn werk.Zo heeft hij in de latere fase van zijn leven ook vele abstracte werken gemaakt.Zijn hele leven heeft Jac Maris geëxposeerd.Hoogtepunten vormen de late tentoonstellingen die georganiseerd werden door de Rabobank te Malden, de Amrobank te Nijmegen, galerie Polman te Malden en de Radboud universiteit Nijmegen.

Jac Maris overleed op 5 april 1996, zijn vrouw Willy op 1 juli 2000.Beiden zijn begraven op de R.K. begraafplaats te Heumen, het graf voorzien van een replica van een door Maris zelf gemaakte sculptuur.
Sinds 2002 is een representatief deel van zijn werk te bewonderen in ons museum, dat de herinnering aan deze markante kunstenaar in ere houdt.